A Pinedo, a vora mar, asseguts a la fresca a l’estiu i a la intimitat de la llar a l’hivern, els records de Cristina Peris estan associats des de la seua infantesa amb fils i agulles. La seua mare, Rafa, és bordadora i ella sempre ha admirat el seu treball delicat i elegant.

Com sa mare, Cristina borda des de sempre a sa casa per a la família i els amics, fins que animada per eixos amics de la Falla Mossén José Cuenca i de tot el poble, s’aventurà a fer de la seua passió també un ofici.

Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9610
Mare i filla, comparteixen la seua passió.

Era un cuquet que tenia a dins, sentia que eixes calces, lligacames, brodats per  a sinagües, que havia fet primer de la mà de la mare i després per als meus propis fills, podien ser valorats per més gent. 

La inspiració de Cristina són els dissenys tradicionals, imatges que trau de vells llibres i fotografies, però també els ensenyaments de les dones majors dels seus voltants. Una altra font d’inspiració és vore el vestit al qual va ser destinat les calces.

Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9643
Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9643
Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9643
Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9643
Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9643
Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9580
Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9580
Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9580
Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9571
Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9571

La Fallera Major de la meua falla em va ensenyar un vestit en color ocre i detalls en morat i li vaig proposar que es fera les calces en morat, antigament era habitual els colors forts en les calces.

Detall de les calces i lligacames a joc en punt de creu per a la Fallera Major de la comissió
Detall de les calces i lligacames a joc en punt de creu per a la Fallera Major de la comissió Mossén José Cuenca.

Cada nou dissenys és un repte per a Cristina Peris perquè cada peça és única i especial. Hores de treball i de carinyo que es reflecteixen en el resultat.

Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9643Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9643

Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9643
Esborranys de nous dissenys de Cristina.

L’encàrrec més especial

De seguida han començat a reclamar-li grans firmes d’indumentària amants de complements artesans i exclusius.

Quan es va posar en contacte amb mi Jorge Fabuel, de 1700 indumentària valenciana, i em va proposar que m’ocupara de les calces de la Cort d’Honor de la Fallera Major de València per a la dansà, no m’ho vaig pensar dos vegades, ha sigut per a mi un treball molt especial.

dansà- 2018-CORTE-1700-INDUMENTAT (21 de 23)
Cristina Peris junt amb la Cort d’Honor 2018, Eduardo Martínez de Sedica i Jorge fabuel de 1700 Indumentària de valenciana poc abans de la Dansà.

L’indumentarista a penes li va donar instruccions, va confiar en el saber fer de Cristina. La bordadora es va acostar a veure els trages, com fa sempre que li fan un encàrrec, per observar l’estil i colors dels teixits, amb eixes claus començà el seu treball.

Vaig imaginar unes calces amb ratlles i molt de calat, on predominara el color cru en el fons i combinació de colors en els detalls per parelles tal com estaven concebuts els vestits.

calces-cristina peris- corte de honor- dansà-indumentat (21 de 21)
calces-cristina peris- corte de honor- dansà-indumentat (21 de 21)
calces-cristina peris- corte de honor- dansà-indumentat (21 de 21)
calces-cristina peris- corte de honor- dansà-indumentat (21 de 21)
calces-cristina peris- corte de honor- dansà-indumentat (21 de 21)

No es va enganyar l’indumentarista en donar carta blanca a la bordadora, les calces van ser un èxit i molt ben valorades per les components de la Cort.

Cada calça és única

Cristina treballa habitualment en perlé de cotó, ja que la seda a vegades irrita la pell i el cotó resulta més natural. Un perlé molt finet, del número dotze, quan el més normal és utilitzar el número huit, així aconsegueix una sensació òptica de seda quan el vestit és “de mudar”, però utilitza  un perlé més gros quan la vestimenta no és tant de mudar amb dibuixos i ratlles.

Per a mi la felicitat és anar la Plaça Redona de València i mirar colors, investigar, preguntar, buscar noves combinacions o recuperar idees d’imatges antigues. Molts venedors em diuen davant les meues propostes: “d’això no en tenim, però com comences a fer-ho tu, de segur que ens ho demanem”. 

collage calces

Una altra de les característiques de les calces de Cristina són les costures d’espiga de calaet, una costura feta a mà, mai a màquina, totalment artesanal pensada perquè no moleste en cap moment, a prova de llargues caminades i balls.

També caracteritzen les calces artesanes de Cristina Peris  una goma amb traus amb un botó a la part superior per evitar que les calces s’esvaren per la cama.

Calzas Pinedo Totem Audiovisuales Indumentat-9639
Goma amb trau i costura quasi invisible, tot i estar feta a mà,

Junt amb les calces, Cristina dissenya també almoineres, còfies, brodats amb el nom per a mocadors del cap, coixins de Fallera Major, lligacames  fets en punt de creu o brodats, tot al gust del client.

collage calces 1

Tal com feia sa mare i es fa a Pinedo, tal com ho fan tantes altres dones valencianes als nostres pobles… des de sempre.

Fotografies: Totem audiovisuales i Indumentat.

Entrada anterior

El color protagonista en el Museo de la Seda

Siguiente entrada

Óscar Noguera se pone a tus pies