Entre olor a pintura, soroll de martellades, pols i fum quedem amb el 50 per cent de Cànem, Escola d’Indumentària Tradicional, per a parlar d’aquest projecte cultural inèdit que obrirà les seues portes al cor de la ciutat de València el proper mes de setembre.

Ells són María José Cañada, indumentarista i professora d’indumentària i Francesc Xavier Rausell, investigador i autor dels dos volums de referència Indumentaria Tradicional valenciana. Trobem a faltar els altres dos pilars d’esta iniciativa, es a dir, Albert Costa, conservador del Museu Valencià d’Etnologia i Salud Domingo. Tots ells ultimen imatge, instal.lacions i sobretot projecte educatiu d’una escola que no té referents perquè suposa una nova manera d’acostar-se a l’estudi teòric i pràctic de la indumentaria tradicional valenciana. No ha sigut fàcil per Indumentat concertar esta entrevista quan ja ha començat el conte enrere per l’obertura de l’escola.

Després del passeig per les modernes instal.lacions, propiciem el debat cara a cara entre ells, qui millor que els seus promotors per explicar-nos el projecte.

conversación-canem-obras-indumentat

– Què es Cànem?

Cànem és l’escola d’indumentària tradicional que naix amb la voluntat d’establir uns criteris clars i precisos en el món de la indumentària tradicional valenciana. Aquest món porta ja uns anys de molta confusió i la gent que s’apropa a la indumentària tradicional, ja siga festiva o de ball, es sent desemparada a l’hora de confeccionar-se la roba tradicional.

Nosaltres apostem clarament pel rigor historico – científic i per una docència de qualitat. Els nostres professors estan altament qualificats per a poder, mitjançant les diferents matèries que s’impartiran, donar als nostres alumnes els fonaments i criteris necessaris per a entendre aquest món tant complex.

Amb nosaltres aprendràs a confeccionar roba tradicional i històrica seguint patrons i criteris tradicionals.

Xavier Rausell-canem-indumentat
Francesc Xavier Rausell.

No tot val, matisa Rausell, ara per ara trobem a faltar criteri, siga el que siga eixe criteri, però falta una base científica que justifique les nostres actuacions. A partir d’eixe criteri tot és discutible i tot és revisable.

Es tracta, s’afegeix Cañada a la conversa, de dotar des d’una base científica eines per a establir unes bases del vestit valencià, un punt de partida perquè cadascú trie i decidixca el seu propi camí.

El diàleg naix de forma espontània entre estos dos amants de la indumentària; la seua cara reflecteix l’apassionament pel projecte.

Maria josé Cañada-cànem-indumentat
María José Cañada.

María José Cañada planteja les seues pròpies preguntes en veu alta: Y què passa amb la recreació històrica? Per a Rausell s’ha de tindre molt en compte la situació social i cultural de l’època i actuar en consequència, fins i tot s’ha d’estar obert a l’ensenyament per a la recreació teatral, per què no?

Es pot reproduir peces del segles XV, XVII o XVIII, tot ens ajudarà a entendre millor la indumentària popular. Roba de caire tradicional però també models a l’antiga o de recreació històrica ens permeten estudiar els nostres vestits i comprendre la seua construcció i usos dins la societat actual.

Amb una llarga trajectòria professional, ambdos coincidixen en la desorientació que hi ha en bona part del sector.

M’he trobat molta gent que diu “jo vull fer-ho, però no se com”; hem de ser capaços de satisfer eixa demanda de coneiximent, observa María José Cañada que serà l’encarregada de les classes pràctiques.

Xavier Rausell s’ocuparà de la vessant històrica de la indumentària, mentre que Salud Domingo portarà les classes d’anglés i l’administració de l’escola. A més comptarà amb el suport d’un equip docent format per Encarna Jiménez, com a professora de patronatge industrial, Maite Esteve, de modisteria i Angel Martínez Aparisi com a docent de l’assignatura de dibuix i disseny.

“L’estudi de la indumentària ens ajuda a entendre qui sóm”

La indumentària és una part fonamental de l’etnologia, és bàsica per entendre la història i el per què dels usos socials i no només a la vestimenta. La base teòrica és fonamental, però també la pràctica des de dos puntals: cosir i reproduir, cal entendre el per què dels colors, dels teixits en determinada època o ús. Compendre l’evolució de la roba, dels fils, de les tècniques de costura en cada moment històric, reinvindica Cañada.

mujer-retrato-canem -indumentat

– El perfil de l’alumne

Gent que li agrade la indumentària, amants dels folklore, estudiosos, curiosos.. no hi ha un perfil determinat. Tampoc calen estudis previs per poder accedir al curs. Jo no vull donar la teoria com me l’han ensenyat a mi perquè després he necessitat un procés de “desaprenentatge” per a ensenyar-me a deduir i establir conclusions des de la lògica i el mètode científic, afirma Rausell amb rotunditat.

Sens dubte el més atractiu és la nostra metodologia, corrobora Cañada, les tècniques d’investigació han canviat, estan canviant constantement, ja no serveixen els apunts o les teories irrefutables, nosaltres sóm partidaris de la deducció i d’una participació activa per part de l’alumne.

conversación-indumentat-canem

Dos cursos lectius al voltant de la Indumentària

Les classes començaran al mes de setembre i ja està obert el procés de matriculació. El curs està estructurat en dos anys lectius, amb classes de dilluns a divendres.

A més s’oferiran cursets d’especialització i monogràfics d’aspectes tan diferents com la restauració o la conservació de les peces. Seminaris d’entre 4 i 32 hores.

No hi hauran més de 25 alumnes per classe i divendres de vesprada es dedicarà a conferències i xerrades amb personalitats en la matèria. En este sentit, hem alçat gran expectació ja que no existeix cap altra entitat d’este tipus a tot Espanya i estem rebent el suport de personalitats de tot tipus, des del el Museo del traje de Madrid, a la Biblioteca Nacional o gent de les arts escèniques. Hem d’aprofitar el pes i l’interés de la Comunitat Valenciana pel vestit tradicional per aconseguir una projecció més enllà de la festa i poder ser l’avantguarda en uns estudis i una dignificació del valor de la indumentària.

De moment han posat uns sòlids ciments per a construir un nou projecte ple d’expectatives.

canem-indumentat
Més informació en info@escolacanem.com

Fotografia: Totem audiovisuales para Indumentat.

Entrada anterior

Dos aprendices italianas en el taller de indumentaria valenciana de Álvaro Moliner

Siguiente entrada

La indumentària al voltant de les Alfàbegues de Bétera